Blog

Rozdělení zisku v kapitálových společnostech

Nejvyšší soud ČR vydal judikát č. 29 Cdo 4284/2007 z 30. září 2009, kde se zabývá rozdělením zisku v akciové společnosti. Mimo jiné se v něm praví:

Jestliže valná hromada akciové společnosti konaná do šesti měsíců od posledního dne účetního období (§ 184 odst. 3 ObchZ ) projednala účetní závěrku za ono účetní období a na jejím základě rozhodla o rozdělení zisku, pak mimořádná valná hromada konaná v témže roce po uplynutí šesti měsíců od posledního dne účetního období není oprávněna na základě téže účetní závěrky rozhodnout o jiném rozdělení zisku.

Případ, kterým se judikát zabýval, se primárně týkal situace, kdy se společnost před vstupem do konkursu snažila rozdělit zisk minulých let a tím získat pro akcionáře pohledávku za konkursní podstatou. Společnost však již dříve schválila účetní závěrku a o rozdělení zisku tehdy nerozhodla. Smysl judikátu je třeba spatřovat v tezi, že čím více času uplynulo od účetní závěrky, tím jsou její výsledky s ohledem na současnost nejistější. Může nastat i situace, že v době rozhodování o rozdělení zisku je společnost ve ztrátě a to klidně i větší, než činil minulý zisk. Pak by rozdělení zisku z minulé účetní závěrky mohlo společnost i ohrozit. Společnost je povinna schválit účetní závěrku do šesti měsíců po skončení účetního období a tato lhůta je považována za nejzazší pro použití výsledku hospodaření za uplynulé období. Z uvedeného ovšem vyplývá i jiná skutečnost: chce-li společnost opravdu rozdělit zisk později, než po šesti měsících po uplynutí účetního období, měla by mít novou účetní závěrku.

Text judikátu je nutné vztáhnout i na společnosti s ručením omezeným. Stručné doporučení zní: Pokud chce společnost rozdělit zisk na základě řádné závěrku za uplynulé období, nechť tak rozhodne současně se schválením účetní závěrky.

Napsáno v kategorii Ostatní

Lhůty úkonů ZP a SP v roce 2010

Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) mají obvykle problém uhlídat termíny úkonů ve vztahu k pojistnému na sociální a zdravotní pojištění, protože se pořád mění legislativa. Pokusíme se rekapitulovat současný stav, tj. podání přehledu za rok 2009 a placení záloh v roce 2010, podle aktuální legislativy.

Použitá legislativa

  • zákon č. 592/1992 Sb. o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění (ZPVZP)
  • zákon č. 589/1992 Sb. o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti (ZPSZPZ)

Zdravotní pojištění

  • přehled příjmů a výdajů za rok 2009 se podává ve lhůtě jednoho měsíce ode dne, ve kterém měla OSVČ podat daňové přiznání za rok 2009 (§24/2 ZPVZP)
  • pokud přiznání zpracovává daňový poradce, je OSVČ povinna tuto skutečnost příslušné zdravotní pojišťovně doložit do 30.04.2010 (§24/2 ZPVZP)
  • doplatek pojistného je splatný vždy do osmi dnů po podání daňového přiznání za rok 2009 (§8/5 ZPVZP)
  • záloha na pojistné je splatná od prvního dne kalendářního měsíce, na který se platí, do osmého dne následujícího kalendářního měsíce (7/2 ZPVZP)
  • minimální záloha OSVČ, pro kterou platí minimální základ, je 1601 Kč

Sociální pojištění

  • přehled příjmů a výdajů za rok 2009 se podává ve lhůtě nejpozději do jednoho měsíce ode dne, ve kterém měla podat daňové přiznání za rok 2009 (§15/1 ZPSZPZ)
  • pokud přiznání zpracovává daňový poradce, je OSVČ povinna tuto skutečnost příslušné okresní správě sociálního zabezpečení doložit do 30.04.2010 (§15/1 ZPSZPZ)
  • doplatek pojistného je splatný nejpozději do osmi dnů po dni, ve kterém byl, popřípadě měl být podán přehled o příjmech a výdajích za rok 2009 (§14a/3 ZPSZPZ)
  • záloha na pojistné za kalendářní měsíc je splatná od 1. do 20. dne následujícího kalendářního měsíce (§14a/1 ZPSZPZ)
  • minimální záloha OSVČ, která má podnikání jako hlavní činnost, je 1731 Kč

Výše uvedené lhůty pro placení záloh obou pojistných se protínají první až osmý den následujícího měsíce. Z uvedeného důvodu doporučujeme, aby OSVČ platily své zálohy k 5. dni následujícího měsíce; tedy např. 5.6. za květen.

Napsáno v kategorii Ostatní

Registry a databáze

Revize II. 11.01.2012.

Podnikatelé často využívají různé informační zdroje na internetu. Problémem často bývá uložit potřebnou stránku tak, aby byla v případě potřeby rychle nalezena. Pokusili jsme se některé obecné informační zdroje soustředit na této stránce, aby je nebylo třeba neustále hledat, s čímž máme bohužel dlouholeté zkušenosti. Informační zdroje budeme průběžně doplňovat.

Kurzy devizového trhu ČNB

Míra inflace ČNB

Adresář finančních úřadů – slouží k nalezení finančního úřadu podle různých kriterií, jeho adresy a matriky čísla účtu

Registr plátců DPH ČR – slouží k ověření, zda subjekt je českým plátcem DPH

VIES – ověřování DIČ subjektů z členských států EU – umožňuje ověřit, zda subjekt z jiného členského státu EU je plátcem DPH

Daňové tiskopisy – umožňuje najít veškeré aktuální i staré daňové formuláře

Obchodní rejstřík ČR
– umožňuje vyhledávat subjekty, zapsané v rejstříku, podle různých kriterií

RŽP – registr živnostenského podnikání – umožňuje vyhledávat subjekty podle IČ, jmen a případně jiných údajů

ARES – Administrativní registr ekonomických subjektů – umožňuje zhruba totéž, jako RŽP, z tohoto registru lze pak vyhledávat údaje v obchodním rejstříku a dalších registrech

Katastr nemovitostí – umožňuje nahlížet do katastru nemovitostí podle čísel parcel a čísel popisných budov.

Sbírka zákonů ČR – umožňuje bezplatně prohlížet a stahovat zákony, vydané za poslední 4 týdny.

Klasifikace produkce CZ-CPA – rozklikávací verze číselníku pro účely přenesení daňové povinnosti DPH

Společný celní sazebník EU

Napsáno v kategorii Ostatní

Potvrzení o příjmech OSVČ

Osoby samostatně výdělečně činné, které současně pobírají příjmy ze závislé činnosti, musí pro účely sestavení daňového přiznání a přehledů příjmů a výdajů pro ZP a OSSZ získat u svého zaměstnavatele dvě potvrzení (ostatně jako každý rok). Formuláře potvrzení pro rok 2009 lze stáhnout zde:

Potvrzení o zdanitelných příjmech

Potvrzení pro účely posouzení výkonu vedlejší samostatné výdělečné činnosti

Napsáno v kategorii Daně

Přiznání k dani z nemovitých věcí

Daň z nemovitých věcí je jedinou daní, která se platí vždy v aktuálním kalendářním roce.

Pokud osoba v minulém roce nabyla nemovitost (koupí, dědictvím apod.), musí ve lhůtě do 31. 1. aktuálního kalendářního roku podat daňové přiznání k dani z nemovitostí za aktuální kalendářní rok. Dnem nabytí při koupi se rozumí datum právních účinků vkladu do katastru. Toto datum je vyznačeno na samostatné listině, kterou katastr nemovitostí po zápisu vkladu do katastru posílá všem účastníkům smlouvy.

Pokud osoba v minulém roce pozbyla nemovitost, ale v územním obvodu téhož správce daně ještě jiné nemovitosti, musí ve stejné lhůtě také podat daňové přiznání.

Pokud osoba v minulém roce pozbyla nemovitost, a v územním obvodu téhož správce daně nemá žádnou další nemovitost, pouze ve stejné lhůtě oznámí správci daně, že přestala být poplatníkem daně z nemovitostí.

Dojde-li k jakékoliv jiné změně, např. sazeb daně, pak se daňové přiznání nepodává. Poplatník automaticky platební výměr nedostává, pouze na žádost správci daně. V minulých létech chodily složenky s vyznačenou daní a nedoplatkem za minulá období, ale na toto se již nelze spoléhat. Pokud tedy složenka nedorazí, doporučuje se uhradit daň ve stejné výši, jako v roce předchozím.

Daň je pak splatná ve dvou stejných částech do 31. 5. a 30. 11. aktuálního kalendářního roku. Nepřesáhne-li celková výše daně 5.000 Kč, je splatná najednou v prvním termínu.

Napsáno v kategorii Daně, Majetkové daně

Daňový list

Revize II. 06.04.2010.

Součástí našich služeb je i zpracování daňových přiznání a pro fyzické osoby samostatně výdělečně činné i přehledů pro zdravotní pojišťovny a Okresní správy sociálního zabezpečení. Výsledkem této činnosti je výpočet výše daní a pojistných, případných doplatků, přeplatků a záloh. V průběhu let se měnil náš způsob informování klientů o těchto platbách. V poslední době jsme předávali soupisku plateb na budoucí období a pak jsme ještě v některých případech samostatně posílali upozornění na jednotlivou platbu. S tím je konec. Při množství klientů, kterým služby poskytujeme, již nejsme schopni informovat každého zvlášť. Občas se pak stane, že na někoho zapomeneme, a problém je na světě.

Každý náš klient bude ode dneška dostávat tzv. daňový list fyzické nebo právnické osoby, který bude obsahovat všechny potřebné údaje pro placení povinných plateb. Tento list bude platit vždy do další změny. Změny nastávají zpravidla podáním daňového přiznání k příslušné dani, případně přehledu zdravotní pojišťovně a OSSZ.

Daňový list bude obsahovat informace o dani silniční, dani z příjmu a u fyzických osob OSVČ ještě o zdravotním a sociálním pojištění. Všechno to jsou platby, které se mění jednou ročně s platností pro následujících dvanáct měsíců. Daně silniční a daně z příjmů se však mění v jiných termínech, takže daňový list budeme aktualizovat cca dvakrát ročně; platby již proběhlé vynecháme a provedeme příslušné změny.

Daňový list je třeba uschovat tak, aby se každý k němu mohl kdykoliv vrátit a zjistit z něj potřebné informace. Na tomto webu se vždy objeví upozornění, že se má platit nějaká platba. Toto upozornění bude obecné a každý klient si z daňového listu zjistí, zda se jej zmíněná povinnost vůbec týká, jaká je přesná výše zmíněné platby, číslo účtu, variabilní a konstantní symboly platby, termín úhrady apod. Nebudeme již posílat mailové informace jednotlivě. Věříme, že se úroveň našich služeb tímto opatřením nesníží, naopak.

Daňový list je excelová tabulka. Budeme ji posílat včetně kompletní historie. Pokud kdokoliv tuto tabulku omylem smaže, není problém ji na požádání zaslat znovu.

Daňový list je vždy aktualizován k určitému dni. Od toho dne platí a předchozí verzi lze odložit. List bude obsahovat vždy informace o platbách pouze do budoucna, všechny již neaktuální platby budou mazány, aby nerušily a nemátly. Bude-li někdo starší platby potřebovat, musí se podívat do předchozí verze listu.

Pokud daňový list v příslušném odstavci neobsahuje žádné údaje, nebo je zde uvedenena NULA, pak klient příslušnou daň či pojistné neplatí. V takovém případě se jej upozornění netýká.

První odstavec listu se týká daně silniční. Vždy je uvedena celková výše daně podle posledního podaného přiznání, to pro informaci. Pak zde bude informace o výši přeplatku nebo nedoplatku daně. U nedoplatku bude uveden termín splatnosti. Nakonec bude uvedena záloha daně na nové období. U daně silniční budeme vždy uvádět pouze celkovou zálohu, která je splatná k 15.04. Zákon však připouští placení záloh ve čtyřech splátkách: 1/4 k 15.04., 1/4 k 15.07., 1/4 k 15.10. a 1/6 k 15.12. roku. Chce-li klient platit zálohy takto, může, ale z naší strany nebude informován.

Druhý odstavec se týká daně z příjmu fyzických nebo právnických osob. Má stejnou strukturu, jen má více řádků na zálohy daně, kde budou uvedeny termíny plateb a výše zálohy.

Fyzické osoby OSVČ pak budou mít uvedeny informace o zdravotním a sociálním pojištění v obdobné struktuře. Jediný rozdíl bude v tom, že zálohy pojistných budou uvedeny pouze jedenkrát s prvním termínem platby. Další termíny jsou pak každý měsíc ve stejný den. Budeme doporučovat, aby se zálohy na pojistné platily k 5. dni následujícího měsíce, tedy např. 05.11. za říjen.

Zálohy na ZP jsou tří druhů podle okolností na straně OSVČ. V daňovém listu je druh zálohy vyznačen:

  • Hlavní – OSVČ, které neodvádějí ZP ze závislé činnosti alespoň z minimální mzdy a neplatí za ně pojistné i stát. Taková OSVČ musí odvádět zálohy na ZP alespoň v minimální výši. Tato minimální výše se vždy na počátku nového roku zvyšuje.
  • Vedlejší – OSVČ, za které platí pojistné i stát aj.; ty odvádí ZP ve vypočtené výši, která nemusí být alespoň minimální
  • Bez záloh – tyto OSVČ nejsou povinny platit zálohy na ZP, neboť odvádějí ZP ze závislé činnosti alespoň z minimální mzdy

V poznámkách pak budou doplňkové informace. Na spodku listu je seznam nejdůležitějších čísel účtů, variabilních a konstantních symbolů.

Příklad daňového listu fyzické osoby OSVČ. Revize II. 06.04.2010

Příklad daňového listu právnické osoby.

Napsáno v kategorii Daně

Cestovní náhrady ČR

Cestovní náhrady, tedy stravné, náhrady za použití vlastního vozidla nebo motocyklu a ceny pohonných hmot pro aktuální období:

Od data Stravné < 12 hodin Stravné 12-18 hodin Stravné >18 hodin Moto Kč/km Auto Kč/km Benzín 95 Benzín 98 Nafta Vyhláška
01.01.2021 91 138 217 1,20 4,40 27,80 31,50 27,20 589/2020
01.01.2020 87 131 206 1,10 4,20 32,00 36,00 31,80 358/2019
01.01.2019 82 124 195 1,10 4,10 33,10 37,10 33,60 333/2018
01.01.2018 78 119 186 1,10 4,00 30,50 32,80 29,80 463/2017
01.01.2017 72 109 171 1,10 3,90 29,50 32,50 28,60 440/2016
01.01.2016 70 106 166 1,00 3,80 29,70 33,00 29,50 385/2015
01.01.2015 69 104 163 1,00 3,70 35,90 38,30 36,10 328/2014
01.01.2014 67 102 160 1,00 3,70 35,70 37,90 36,00 437/2013
01.01.2013 66 100 157 1,00 3,60 36,10 38,60 36,50 472/2012
01.01.2012 64 96 151 1,00 3,70 34,90 36,80 34,70 429/2011
01.01.2011 63 95 149 1,00 3,70 31,60 33,40 30,80 377/2010

Cestovní náhrady starší jsou uloženy zde.

Napsáno v kategorii Daň z příjmů, Daně

Cestovní náhrady zahraničí

Ministerstvo financí každoročně publikuje vyhlášky s výší cestovních náhrad pro zahraniční pracovní cesty. Aktuální i historické sazby náhrad jsou uvedeny níže:

Rok 2021, vyhláška MF č. 510/2020 Sb.

Rok 2020, vyhláška MF č. 310/2019 Sb.

Rok 2019, vyhláška MF č. 254/2018 Sb.

Rok 2018, vyhláška MF č. 401/2017 Sb.

Rok 2017, vyhláška MF č. 366/2016 Sb.

Rok 2016, vyhláška MF č. 309/2015 Sb.

Rok 2015, vyhláška MF č. 242/2014 Sb.

Rok 2014, vyhláška MF č. 354/2013 Sb.

Rok 2013, vyhláška MF č. 392/2012 Sb.

Rok 2012, vyhláška MF č. 379/2011 Sb.

Rok 2011, vyhláška MF č. 350/2010 Sb.

Rok 2010, vyhláška MF č. 459/2009 Sb.

Napsáno v kategorii Daň z příjmů, Daně

Roční zúčtování záloh

Roční zúčtování záloh je proces, kdy na žádost zaměstnance zaměstnavatel provede výpočet roční daně zaměstnance. Zálohy na daň jsou počítány tak, aby se obecně platilo mírně více, než je třeba, takže při ročním zúčtování záloh vyjde vždy přeplatek na dani (pokud vyjde nedoplatek, pak proto, že během uplynulého roku došlo při výpočtu mezd k chybě). Zúčtování záloh je volitelné; pokud zaměstnanec nepožádá, je jeho roční daňová povinnost splněna (protože zaplatil o něco málo více, než musel).

Požádat o zúčtování záloh může ovšem jen ten zaměstnanec, který splní současně všechny následující podmínky:

  • není povinen podat daňové přiznání za uplynulý rok a nebude podávat přiznání ani dobrovolně
  • v uplynulém roce pobíral mzdu pouze od jednoho nebo od více plátců daně postupně včetně mezd zúčtovaných nebo vyplacených poplatníkovi těmito plátci dodatečně v době, kdy poplatník pro ně již nevykonával závislou činnost nebo funkci
  • podepsal u všech těchto plátců prohlášení poplatníka
  • požádá písemně o provedení ročního zúčtování záloh posledního z uvedených plátců daně podpisem v oddíle III. prohlášení poplatníka
  • požádá nejpozději do 15. února po uplynutí zdaňovacího období
  • dodá veškeré doklady k zúčtování záloh do 15. února po uplynutí zdaňovacího období

K povinnosti podat daňové přiznání: podle § 38g/2 zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů (ZDP) daňové přiznání není povinen podat poplatník, který má příjmy ze závislé činnosti pouze od jednoho a nebo postupně od více plátců daně včetně doplatků mezd od těchto plátců. Podmínkou je, že poplatník podepsal u všech těchto plátců daně na příslušné zdaňovací období prohlášení poplatníka, a vyjma příjmů od daně osvobozených a příjmů, z nichž je vybírána daň srážkou, nemá jiné příjmy vyšší, než 6 000 Kč. Rovněž není povinen podat daňové přiznání poplatník, jemuž plynou pouze příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky ze zahraničí, které jsou vyjmuty ze zdanění.

Datum 15. února je nepřekročitelné. Pokud není požádáno a nejsou dodány veškeré podklady (které pak logicky musí mít datum do 15. února včetně), zaměstnavatel NESMÍ zúčtování záloh provést. Zúčtování záloh pak zaměstnavatel provede do 31. Března. Přeplatek na dani se vrací zaměstnanci, pokud je vyšší, než 50 Kč. Zákonný rámec zúčtování záloh je dán §38ch ZDP.

Napsáno v kategorii Mzdy

Zálohová nebo srážková daň?

Mzda je příjmem, který jako jiné příjmy podléhá dani z příjmů fyzických osob. Tato daň je srážena ve dvou verzích:

  • zálohová
  • srážková podle tzv. zvláštní sazby daně

Srážková daň se použije u mzdy, která splňuje současně tyto podmínky:

  • jde o mzdu, vyplácenou zaměstnavatelem se sídlem nebo bydlištěm na území České republiky nebo o příjmy, vyplácené zaměstnavatelem se sídlem nebo bydlištěm mimo území České republiky, který má ale na území České republiky stálou provozovnu
  • jde o příjem, který před zvýšením o částku odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na všeobecné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů podle zvláštních právních předpisů povinen platit zaměstnavatel, u téhož zaměstnavatele nepřesáhne za kalendářní měsíc určitou částku (od roku 2004 je touto částkou 5 000 Kč)
  • jde o příjem ze současného nebo dřívějšího pracovněprávního, služebního nebo členského poměru a obdobného poměru, nebo o tzv. funkční požitky
  • zaměstnanec u zaměstnavatele nepodepsal prohlášení poplatníka

Ve všech ostatních případech je uplatněna daň zálohová.

Sazba daně srážkové je dlouhodobě 15%. Daň zálohová koresponduje s daní z příjmů fyzických osob z ostatních příjmů. V současné době je tato daň rovná ve výši 15%, v minulosti byla ovšem uplatňována progresivně od 12% do 32% podle výše příjmů; do budoucna se opět uvažuje o návratu k progresivním sazbám.

Mezi daní zálohovou a srážkovou je zásadní rozdíl:

  • příjem,z něhož je daň vybíraná srážkou je zdaněn definitivně a již se nepřipočítává k celkovým příjmům poplatníka. Toto je důležité v době, kdy je daň progresivní, neboť součtem všech příjmů se zvyšuje základ daně a tím i samotná daň.
  • daň zálohová již pojmově říká, že se jedná o zálohu, která bude definitivně vyúčtována poskočení roku ze všech příjmů poplatníka. Mzda, ze které je vybírána zálohová daň, se sčítá s ostatními příjmy poplatníka.

Velmi často vysvětlujeme klientům, jakou sazbu použít, protože velmi záleží na zaměstnanci a struktuře jeho příjmů. Použití srážkové daně lze totiž částečně ovlivnit. Pro některé poplatníky je výhodná, pro některé zase nevýhodná.

Srážková daň je výhodná, pokud má poplatník jiný základní příjem, kde vyčerpá své daňové slevy. Pak je obecně vhodné pro další příjem, splňující podmínky, použít srážkovou daň. Tento další příjem se pak nepřipočítává k příjmům ostatním a nezvyšuje tak daňovou progresi (pokud existuje). Typicky se jedná o zaměstnance, který si kromě svého hlavního zaměstnání přivydělává brigádou.

Naopak pro poplatníka, která nemá jinde příjem, je srážková daň nevýhodná, neboť´zde nelze uplatnit daňové slevy (protože není podepsáno prohlášení). Typicky se jedná o studenta, která má jen jeden malý příjem z brigády. V některých případech se ovšem nedá rozhodnutím daň optimalizovat. Např. poplatník, který má dvě brigády ve výši splňující podmínku pro srážkovou daň, v jedné z nich prohlášení podepíše (ovšem nevyužije své daňové slevy), ale ve druhé pak již podepsat prohlášení nemůže.

Napsáno v kategorii Mzdy